Over ons
De naam is geïnspireerd door die ene bekende vogel uit dat ene bekende jeugdprogramma. Maar ook door een bekende meme: Pino in de boardroom, omringd door pakken, duidelijk the odd one out.
Juist dát beeld spreekt boekdelen, want veel voorlopers in de journalistiek herkennen zich daarin: de enige op de redactie die blijft aandringen op verandering, op contact met het publiek, op nieuwe manieren van werken.
Pino’s voelen zich soms net een beetje buiten de groep, zeker in organisaties waar innovatie traag gaat of waar publieksbetrokkenheid nog steeds als bijzaak wordt gezien. Club PINO is voor hen.
Visie
Publieksgerichte journalistiek is de toekomst, omdat luisteren, leren en samenwerking binnen de sector de sleutel zijn tot het herstel van vertrouwen en de vernieuwing van de journalistiek.
Onze Missie
Onze missie is om een brede beweging in de journalistieke sector te cultiveren die de vertrouwensrelatie met het publiek prioriteert en adresseert voor journalisten die aan publieksgerichtheid werken zodat er innovaties op redacties plaatsvinden die het vertrouwen van nieuwe en oude publieken in de journalistiek verbeteren en het nieuws toegankelijker, relevanter en nabijer maakt voor iedereen in Nederland.
Ons Team

Rowan Blijd
Rowan werkte onder andere als programmamaker voor VPRO, KRO‑NCRV, FunX en Cosmopolitan, en was Chef Video bij de vrouwenmerken van DPG Media. Met haar ervaring in storytelling en expertise in publieksgericht werken onderzoekt ze hoe redacties écht kunnen verbinden met hun publiek.

Devid Ilievski
Devid is onderzoeksjournalist, onderzoeker en strategisch adviseur. Momenteel doceert hij journalistieke vaardigheden op de Vrije Universiteit in Amsterdam, waar journalistieke kwaliteit wordt gedefinieerd vanuit het oogpunt van de nieuwsgebruiker. Ook begeleidt hij innovatietrajecten van mediaredacties.

Sophie van Oostvoorn
Sophie is journalistiek strateeg met specialisatie in publieksbetrokkenheid en nieuws voor jongeren. Ze werkte in het verleden voor Mediahuis en als audience engagement redacteur bij NRC. Momenteel schrijft ze de tweewekelijkse nieuwsbrief ‘De Nieuwe Lezer’.

Marije van der Star
Marije is design thinker en zelfstandig innovator met een track record van vijftien jaar in de media. Ze was onder andere Hoofd Innovatie bij Psychologie Magazine.

Claudia Ebeling
Claudia is journalist en werkte hiervoor jarenlang bij de Gemeente Amsterdam waar ze projecten begeleidde en daarbij als schakel fungeerde tussen burger en politiek.